Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Bier, barbecue en heel veel Duitsers op Freshtival

345617 freshtival 2

Het Rutbeek is deze zaterdag volgestroomd met festivalbezoekers én campingklanten. Liefst 5.000 bezoekers telt de Freshtival-camping dit jaar. Daarmee is het voor even de grootste camping van Twente .

Hutjemutje staan ze tegen elkaar aangeplakt, de tentjes op Het Rutbeek. Zaterdag, zondag en maandagmorgen is dit het domein van de diehard-festivalfan. Vanaf 10.00 uur in de ochtend stroomt het terrein deze zaterdag langzaam vol. Wat opvalt is het grote aandeel Duitsers op de camping. Ruim 60 procent van alle campingbezoekers is Oosterbuur.

Wat verder opvalt: Duitsers houden van bier en het kan ze niet vroeg genoeg zijn. Aan het begin van de middag zitten overal op de camping al Duitsers aan het bier. En worden er beerpong en andere spelletjes gespeeld. Maar ook Nedelanders feesten uiteraard mee. In totaal worden deze zaterdag ruim 13.000 bezoekers verwacht. Een dag later wordt het nog drukker met 30.000 festivalklanten.

Wij gingen de camping op en zochten 3 opvallende vriendengroepen op.

Speciaal voor legende Sean Paul naar Enschede
Toen Maureen (26) en Esther (25) lazen dat Sean Paul naar Freshtival kwam, was de keuze snel gemaakt. We komen uit Hilversum en Zwolle, maar Sean Paul is toch echt een legende , zegt Esther. Daar moesten we bij zijn. Dus hebben we meteen maar besloten er een weekend Freshtival van te maken.

De vriendinnen hebben een Freshitipi gehuurd, een op het oog klein tentje dat al kant en klaar op het terrein staat. Hun eerste indruk van de camping? Het is nog even wennen aan alle Duitsers. Maarja, dat hadden we hier natuurlijk kunnen verwachten in het oosten van het land. De tent is prima en groter dan ie lijkt.

Ontspanning, feest en gezellig kletsen: daar komen de meiden voor. Maureen heeft nog wel een minpuntje gevonden. De prijzen voor de tickets vond ik niet duur, maar de muntjes zijn aan de hoge kant. 2,90 euro voor een glaasje festivalbier vind ik wel duur ja. Zeker omdat we in Enschede zijn, niet in Amsterdam.

In Nederland is alles beter geregeld dan in Duitsland
Ze zijn met een hele groep uit Münster gekomen, in een tot camper verbouwde mini-bus. Fabian laat de bus even zien. Vooral op de koelkast (volgepakt met drank) is hij trots. De vriendengroep is naar Freshtival gekomen omdat ze er goede verhalen over gehoord hebben. Via mund zu mund propaganda kwamen we in aanraking met dit festival. Een vriend van mij studeert in Enschede, hij zei: daar moet je naar toe. En Münster ligt ook gewoon vlakbij.

Een deel van de groep was vorig jaar bovendien al aanwezig op Het Rutbeek. Verena (26) heeft in een speciale Whats App-groep veel vriendinnen kunnen overtuigen. We gaan ook naar een groot festival in Duitsland, dat kost 500 euro voor een week. Hier is de prijs voor kaartjes en camping nog geen honderd euro. En daar stonden we 7 uur in de rij voor we de camping op konden. Dit is kleinschaliger, maar veel beter geregeld. Daar sluit Fabian zich bij aan. Voor mij is het een klein festival, maar met ein supergeiles organisation

Wonen op loopafstand, maar willen hier gewoon bij zijn
Eigenlijk hadden ze net zo goed naar huis gekund aan het eind van de avond, vertellen Demi (19), Luca (18), Joyce (20) en Lotte (19) uit Enschede. Ik woon hier zelfs echt letterlijk direct achter , zegt Demi. Maar we vonden het zo leuk om hier te komen kamperen. De hele tent hebben we helemaal versierd. Ondanks dat het vroeg op de middag is, zitten ze er al lekker in. Ik heb al Mojito, Barcarda en Pasoa op , vertelt Demi. We gaan er een leuk feestje van maken met zijn allen.

Ergernisjes hebben ze ook, zo zijn de vier niet fan van de aanwezigheid van de vele Duitsers. Het zijn er te veel , vindt Luca. Ik heb Duitsers gezien die vanmorgen om 10.00 uur al dronken waren. En ze zijn verrekte eigenwijs ook nog. Maar de zon schijnt, we zitten aan het strand en maken er een geweldig weekend van.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Myrthe Effing
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.